De var två månader från en konkurs. Men så fick Amir Kheirmand snilleblixten: “Vi satsar på kebab!” Tur att hans brorsa Alex Kheirmand direkt var med på noterna. Annars hade vi inte sett dagens kebabutveckling i Schysst käk.
Du får känslan av att vara i direktsändning när du snackar med bröderna Amir och Alex Kheirmand, grundarna till Schysst käk. Det är kul, de är vana vid att fylla i varandras meningar och det är ett högt tempo.
Utåt kan det se ut som en framgångssaga: Deras matkonceptet kring hemmakebab har fått Schysst käk – med Amir leendes på varje produkt – att omsätta många miljoner. Se bara: 2019: Drygt 23 miljoner, 2020: Drygt 58, 2021: Cirka 144, 2022: Drygt 270.
Och förra året landade de på 394 miljoner kronor. Hörde vi en skål?
– Fast det har inte alltid sett ut så här, säger Alex krasst. Under 2018 var vi två månader från en konkurs. Revisorn ville att vi skulle klappa igen. Banken ringde två gånger i veckan. Bankmannen var så himla rädd att vi skulle kånka. Det var tur att vi hade Almi då. Det gick jättedåligt för oss.
Viktiga årtal i Schysst käks historia
Nedslag i historien-
2015När Schysst käk ska satsa på sin nya affärsidé behöver de kapital för att kunna utveckla sitt matkoncept. Almi går in med affärsutveckling och finansiering i flera omgångar.
-
2018Schysst käk är två månader från konkurs. Grundarna uppskattar Almis hjälp de första åren när det var som tuffast. Schysst käk väljer till slut en annan inriktning och fokus.
-
2024Schysst käks koncept kring hemmakebab lyfter verksamheten och idag omsätter de 394 miljoner kronor. De har även fått hjälp av EEN med internationalisering, bland annat för etablering i Finland.
Satsade på fel typ av mat
Vi backar tre år innan dess, till 2015, när bröderna Kheirmand precis startat sitt nya företag. Efter år som företagare, inom reklam, nattklubbar och annat, var fokus nu inställt på slow cook. Amir har alltid gillat mat och brödernas reklamhjärnor googlade fram att slow cook trendade.
Men det funkade inte – det fanns redan aktörer som kommit långt inom detta.
– Första tre åren backade vi en massa miljoner, finansierades av lån från Almi, banken och våra egna pengar. Vi pantsatte hus och det var verkligen tufft, minns Amir och Alex nickar:
– Vi hade många tuffa diskussioner med bland andra Almi, om vårt nästa steg. Vi diskuterade mycket med vår rådgivare Emil. Om alla andra jagade oss, så var han alltid lugn och trygg. Han trodde på oss. Jag tror inte att banken hade gått med om inte Almi finansierat och hade vi inte haft den tryggheten hos Almi skulle vi ha varit för stressade för att kunna lyfta blicken.
– Almi var en förutsättning för att överleva, säger Amir.
Rådet från “livsmedelsguden”
I all kris insåg de att de behövde byta fokus – helt. Amir, som hade testat all fryst kebab på marknaden, såg att här fanns det förbättringspotential.
– Den frysta kebaben var inte vad du fick på en pizzeria. “Ska vi inte göra något kring kebab?” frågade jag Alex. Där föddes idén till hela konceptet.
Och du, Alex, sa ja direkt?
– Jag tror vi var så inne i allt och dessutom var jag bara så fokuserad på att vi måste få ordning på det här, så vi testar den här grejen, tänkte jag. Men vi visste också att en förutsättning för att lyckas var att få listningar.
Livsmedelsföretag vill bli listade hos stora kedjor som Ica, Coop och Axfood. Detta för att jättarna ska ta in företagens produkter. Och Schysst käk blev listade! Vid första försöket med sina tre kebabsorter och såser.
– Då kände vi “nu jäklar, nu kanske det vänder!” Jag ringde en kategorichef hos Ica – guden för oss livsmedelsföretag – som bestämmer sortimentet. Och han sa en sak som vi bär med oss än idag, berättar Alex och fortsätter:
– “Hur gör vi för att lyckas?” frågade jag. Han sa: “Kom ihåg att det här bara är en inträdesbiljett. Nu kommer ni in i sfären – det är nu det verkliga jobbet drar igång.” Det tog vi fasta på och det gjorde att vi bara har gasat på sedan dess. Vi springer som om något jagar oss hela tiden, säger Alex och Amir fyller i:
– Vi är såna som personer. Det finns olika aviseringsfönster hos livsmedelsjättarna och inför varje fönster är vi på tårna och bara gasar.
Almis hjälp var allt.
Alex om första tuffa åren för Schysst käk. De uppskattar hur Almis rådgivare Emil Nordlander alltid var lugn och trygg – och trodde på dem.
Ingen har någonsin sagt upp sig på Schysst käk
Trots den där ständiga gasen ser de inte ut att vara nära väggen. Åren med företagande har lärt dem vikten av att chilla också.
Förutom att leverera kunderna schysst käk vill de vara en schysst arbetsgivare – både för sina numera 25 anställda, och sig själva.
– Vi värdesätter att de vill spendera sju timmar varje dag hos oss. Vi utmanar dem, ställer krav och vill visa uppskattning och delaktighet. Vi är jätteduktiga på att glida hem, hämta barnen och jobbar väldigt, väldigt sällan helger. Vi har lärt oss att antalet timmar du lägger ned ger inte bättre resultat. Det är vad du gör under dina timmar, säger Alex.
Här finns också något de verkar mer stolta över än miljontillväxten i omsättning:
– Ingen har någonsin sagt upp sig på Schysst käk. Ingen!, säger Amir lyckligt och ler lika stort som på förpackningarna.
– Det är ju jätteroligt, man blir stolt, för vi vet att folk kämpar. Fem anställda pendlar från Stockholm hit till Västerås. Och de har varit med oss i en expansiv uppstartsfas. Men vi är som på en lång, jäkla honeymoon. Det går ju bra, man lever hela tiden på tillväxtresan, det är succé på succé. Såklart är det kul för oss alla att tillsammans ha byggt upp en sån här grej.
“The execution is King Kong”
Syftet med bolaget var från början att sluta sälja timmar som de länge hade gjort som reklamare. De ville istället omsätta allt som de kunde om reklam, paketering och kommunicera kring produkter istället.
– Det är lättare att skala. Idag är Schysst käk en reklambyrå som säljer kebab. På kontoret har vi sälj, marknad, produktutveckling och kvalitetssäkring. Produktionen har vi på andra ställen, i 12 fabriker runt om i Sverige, säger Amir.
Vad beror framgången på?
– Om vi ska utgå från kärnan är det bra produkter. Vi har hittat ett koncept som konsumenter saknat och vi är unika med det. Vi har fyllt på med fler bra produkter, och gjort det som brorsan brukar säga – exekveringen, säger Amir och fortsätter:
– Produkten är King, men the execution is King Kong. Hur man gör saker är jätteviktigt. Om man inte gör det kommersiellt är man körd.
2021 kunde han ringa Emil Nordlander på Almi och säga att de ville “casha av hela lånet”.
– Emil var lika glad som vi var.
Trots stor framgång idag lyssnar de fortsatt till “livsmedelsgudens” råd och lutar sig inte tillbaka:
– Vi tror att den här verksamheten kan bli mycket, mycket större. i våra små huvuden har vi knappt börjat. Vi har miljard-ambitionen. Om jag får visionera fritt finns våra produkter överallt i norra Europa inom tio år, säger Amir och än en gång fyller Alex i:
– Vi har en tydlig vision idag och påminner teamet om den hela tiden. Det gjorde vi inte tidigare – då såg vi möjligheter i allt. Vi ska få folk att käka hemmakebab. Det är visionen i sin allra enklaste form. Sen bryts den såklart ned i en massa KPI:er.
Hur är det att driva bolag med brorsan då?
– Det är toppen, svarar Alex snabbt och ler, när Amir fyller i:
– Vi har väl aldrig haft något superbråk. När vi var barn bråkade vi hela tiden. Visst, vi kan ju tycka olika om saker, men resonerar alltid fram till en bra lösning. Båda får ge sig en gång mer än man inte ger sig. Då brukar båda bli nöjda.
– Och vi har en grundläggande respekt för varandra. Vi vet att vi aldrig hade fixat det här på egen hand. Har du den insikten är det lättare att lyssna på den andre, säger Alex.
Viktiga årtal för kebaben
Kebabens historia-
1800 -taletkebaben sägs ha tillagats första gången i Bursa, i dagens Turkiet.
-
1980brittisk och västtysk kebab i pitabröd serveras nu även i Stockholm.
-
2018Schysst käk skapar sitt nya koncept med hemmakebab.